6mR Sassan
GYSS Stipendiat 2015
6mR Sassan
Konstruktör Axel Nygren, 1914
Ägare Lars Hagbarth
6 mR-jakten Sassan byggdes 1914 på Neglinge-varvet
på beställning av Gustaf Cedergren. Sassan var den sista i en serie av 3
yachter. 1912 kom Sass, 1913 byggdes Sassa och slutligen byggdes Sassan
1914 som en av de första svenska yachterna med bermudarigg.
Hon kappseglades, och ägdes, under många år med John ”Glas Kalle” Carlsson
vid rodret och skickades som svensk utmanare till Entonnarpokalen i England
1914 men kriget avbröt kappseglingarna. 1955 köptes Sassan av Karl-Erik
och Marianne Hagbarth. Sassan seglades av familjen i 15 år med Djurö och
Uppsala som bas. 1970 såldes Sassan till en ägare i södra Stockholm som
i sin tur sålde henne vidare.
I juni 2013 överlåts Sassan till Lars Hagbarth. Renoveringen startade i
augusti och utfördes av Lars Hagbarth med dotter Karolina.
Resultatet är en båt som renoverats från ett slitet vrak, som var ombyggd
till familjebåt, till den vackra kappseglingsjakt hon en gång var. Historiskt
sett är Sassan viktig då hon var en av ytterst få R6:or enligt den första
R-regeln som har bevarats och hon är sannolikt den enda i Sverige som fortfarande
är i originalskick i både skrov, däck och rigg.
Sjösättning efter nästan 30 år på land, och en omfattande och pietetsfull
restauration, var i slutet april 2014 och hundraårsdagen firades i sjön.
BÅTDATA
Båttyp: 6mR
Konstruktör: Axel Nygren
Byggnadsår: 1914
Varv: Neglinge varv
Ort: Stockholm
L.ö.a.: 10,7 m
Bredd: 1,65 m
Djupgående: 1,65 m
Deplacement: 3 ton
Material i skrov: Mahogny ekspant
Däck: Mahogny
Riggtyp: Bermuda
Tecken i seglet: 6
Motor: Elmotor Greenline
Sommarhamn: Uppsala
Vinterplats: Uppsala
Ägare: Lars Hagbarth
LÄNKAR
Segelritning, SSHM - DigitaltMuseum
SYS sida om Sassan