GYSS Publikationer
Segelsport i brytningstid sedd via Gunnar Mellgrens ritstift
Visste du att Sverige var mycket framstående inom
konstruktion av segeljakter för nöjessegling och kappsegling redan på
1800-talet?
Nu finns all denna dokumentation samlad i en och samma bok!
Ett fantastiskt bokverk, med kungligt stöd, som kommer i maj.
En riktig tegelsten som kommer att bli den enda riktigt heltäckande boken
om vad som hänt inom svensk segelsport från slutet av 1600-talet fram
till 1907, med fokus på tiden 1892 till 1907.
Allt detta på 560 sidor fullpackade med över 1100 illustrationer, ritningar,
foton och igenkänningsflaggor.
Segelsport i brytningstid - vad betyder det?
I kappseglingens begynnelse vann den största båten.
Efter en tid kom krav på att båtarna skulle kunna kappsegla på lika villkor.
Detta innebar att handikappreglerna (mätreglerna) började utvecklas i
takt med att segelsporten populariserades.
Just mätregler gjorde att konkurrensen drev utvecklingen framåt. Varje
konstruktör försökte utnyttja den existerande regel maximalt, varpå regelmakarna
gjorde allt för att begränsa ytterligheterna. Under slutet av 1800-talet
utvecklades nöjesseglingen i Sverige mycket starkt, därav rubriken "Segelsport
i brytningstid". Utvecklingen gick från bruksbåtar till specialkonstruerade
kappseglingsbåtar.
Efter att amerikanen Nathanael Herreshoff hade ritat Gloriana 1891 och
populariserat fenkölen 1892 med Dilemma gick utvecklingen rasande snabbt.
År 1892 byggdes de första båtarna med en underskuren undervattenskropp
i Sverige, ett par år innan regerade fortfarande engelska kuttrar med
rak stäv och kostrar.
Året efter ritade C. O. Liljegren den första svenska båten med nedbyggt
kölsvin och frihängande roder - Tre Bröder, som var KSSS lottbåt 1893.
Samma år kom de första framgångsrika svenska båtarna med stålfena, blybulb
och frihängande roder. Nästan samtidigt började man också bygga centerbordsbåtar
för kappsegling.
Det är här Gunnar Mellgren kommer in. Han låg i framkant när det gällde
att utnyttja material och mätregler för att skapa de snabbaste kappseglingsbåtar
man dittills hade sett och han dominerade kappseglingarna framförallt
på västkusten.
Mest kända av hans konstruktioner är nog de stora fenkölsbåtarna Ester,
Cake Walk och Garm IV (på ostkusten mer känd som San Toy). Dessa båtar
var under lång tid Sveriges snabbaste kappseglingsbåtar!
Hela denna utveckling från 1600-tal till 1907 kan man läsa om i boken.
En verklig källa på fakta för alla som är intresserade av att veta hur
det kommer sig att Sverige länge betraktats som en framstående nation
av båtkonstruktörer!